tirsdag 16. februar 2010

Dagens tips - grønnsaksuppe

Det er visst feitetirsdag i dag, lagde grønnsaksuppe allikevel jeg :) Siden jeg vet jeg får det travelt seinere i uka så lagde jeg pizzapiroger av ei deig jeg slengte sammen. Tilsatte litt småtteri i pastsausen fra i går, lagde piroger og lagde rundtsykker av resten, så hadde jeg noe til suppen også. Trykte rundtstykkene litt flate, stakk små hull med gaffel, helte over litt olje og krydder, så ble det foccaciarundstykker (<- det her har egentlig ikke så mye med suppen å gjøre, men jeg må jo skyte litt av hvor flink jeg var til å bruke rester, planlegge framover og ha nybakte rundtstykker til maten ;). Men tilbake til suppen ; fikk denne oppskriften av tanta mi for noen år siden. Det er grønnsaksuppe fra Midt-Østen, litt annerledes enn det jeg forbinder med grønnsaksuppe, men det funker fint. Det er mye suppe om man følger oppskrifte, 4-6 personer. Ser forresten at tanta mi har kalt den grønnsaksgryte, dere får bestemme selv :)

Suppe

Grønnsaksuppe fra Midt-Østen

3 ss grønnsaksbuljong
1 grønn paprika
2 squash i skiver
2 gulrøtter i skiver
2 stangselleri i skiver
2 poteter i terninger
1 boks (400 g) hakkede tomater
1 boks (400 g) kikerter (eller røde bønner)
chilipulver
spisskummin
salt og pepper

Kok buljongen i 1,5 liter vann, bruk en stor gryte. Tilsett paprika, squash, gulrot og stangselleri. La det koke ved sterk varme i 2-3 min til det begynner å bli mørt. Tilsett poteter, tomater, chilipulver, spiskummin og kikerter, blandt godt og kok opp. Skru ned varmen og la det småkoke under lokk i ca 30 min. Smak til med salt og pepper. Server gjerne med godt brød til.

Jeg kuttet ut squashen i dag, siden jeg ikke er så glad i det. Brukte chilipulver i dag, har ikke brukt det de andre gangene, tror jeg dropper det neste gang, men det er en smaksak. Valgte å bruke bønner i stede for kikerter, fungerte fint. Det står i oppskriften at man skal tilsette litt frisk mynte, det har jeg ikke smakt verken hos tanta mi eller her hjemme, så det har jeg ingen erfaring med.


1 kommentar:

  1. Dette ser godt ut! Og så er det ingenting som er betre enn nybaka rundstykkertte u;) Blir frista til å byte den planlagte seibiffen i morgon... Men kanskje laurdag...

    SvarSlett

Hyggelig at du legger igjen en liten hilsen :)