søndag 4. april 2010

Følelsen av vår

Jeg liker veldig godt at vi har årstider. Det gjør at man setter pris på de ulike tidene så mye mer fordi man har noe å sammenligne det med. Det er noe ved alle overgangene mellom en årstid til en annen jeg gleder meg til. Om sommeren er alt varmt og godt, når høsten nærmer seg gleder jeg meg til alle fargen og det tørre løvet og stjernehimmelen atter trer klart fram, så kommer vinteren med snø ingen har gått i før og kulde som gjør at man puster frostrøyk, og så har du våren.. Jeg vet ikke om jeg har en favorittårstid, men våren er nok den tiden da det er størst forandring fra det som var og det som kommer. Og det er så mye forventning - i hvertfall for min del -til årstiden som skal komme.

Og en av vårens sikreste tegn er at jeg kan ta på meg småsko, og uten å bli kald og våt gå på bar asfalt. Skoene er lettere, mykere, bedre å gå i, sålen er betraketelig tynnere enn på vinterskoene så man virkelig kan få en følelse av underlaget man går på. Og når bakken er bar får man ordentlig kontakt. Det er vår for meg! Så hjelper det også at man hører vann som drypper, ser snø som smelter, hører fugler som kvitrer, kjenner sola varmer, oppdager blomster som dukker opp, himmelen er blå og man merker at det generelt er lysere og varmere :) Hva gir deg vårfølelse?



5 kommentarer:

  1. Selv om det har vært vår her ei lita stund lengre, var det først i forigårs jeg kjøpte meg nye vårsko. Knallblå Gola joggesko for storbytilværelsen! Jeg har stort sett tilbrakt påska i senga med omgangsyka. Men en tur i parken i dag vil definitivt fremkalle vårfølelsen.

    SvarSlett
  2. Selv om jeg er veldig glad for at vinteren er forbi, har våren en liten bismak for min del. Det har den sikkert for lle allergikere ;)

    Så følelsen av vår for meg er at det kiler i nesa :P Hehe!

    SvarSlett
  3. For meg er vår alt det du sier, pluss skitten gang og dusj! :D Vi har tvillingvogn og en cavalier king charles spaniel, og alle elsker vi å være ute i vårlufta. Dermed må enkelte av oss dusje når vi kommer inn etter en spasertur. ;)Men alle de andre vårtegnene veier opp for vaskefilla. :)

    SvarSlett
  4. Vår er lukten av råtten snø og bråtebrann! Kanskje ikke gode lukter, men minnene de gir gjør dem gode =) Vår er også at du kan gå ut med søpla uten å måtte ta på ytterjakke. Håper du får en fin vår frøken! Klem Torhild =)

    SvarSlett
  5. Hah...vår er snøøøøøøsmelting! Hurra!!

    SvarSlett

Hyggelig at du legger igjen en liten hilsen :)