onsdag 1. september 2010

Kjøpestopp

Når Ane begynte i fjor så hadde jeg vært flink lenge. Hadde nesten ikke kjøpt noen klær, så jeg tenkte at jeg ikke trengte å gjøre det så offesielt som henne. Men nå i sommer oppdaget jeg plutselig at jeg den siste tiden har kjøpt ganske mye nytt. Og det er jo ikke slik at jeg egentlig trenger det.. Skapet er jo fullt! Så nå skal jeg skjerpe meg: Jeg skal ikke kjøpe noen klær, sko eller tilbehør fra nå og fram til 1.september neste år! *gulp*

kjøpestopp

Reglene er som følger:

- jeg kan kjøpe undertøy og sokker, og evt basisgensere og -tskjorter, dersom jeg trenger det.
- dersom jeg vurderer det dit hen at jeg virkelig trenger noe, så skal jeg prøve å kjøpe brukt (eller lage selv).
- jeg kan strikke og sy klær til meg selv og lage tilbehør. Fortrinnsvis med matrialer jeg har.
- jeg har lov til å klær/sko/tilbehør, men bare om jeg kommer til å bruke det.


Okey, det er ikke slik at jeg virkelig trenger disse tingene, men jeg har tenkt på det en stund så dette er mine unntak:

- vintersko.
- finsko. Dersom de passer inn i kategoriene "passer godt på foten", "god kvalitet" og "anvennelig".

Ingen av punktene MÅ kjøpes, men de KAN kjøpes dersom de er helt riktig. Jeg skal ikke tenke "mmh kanskje de passer..", de SKAL passe. Og kvalitet framfor kvantitet.



Og hva passer ikke bedre den 1. septemeber det herrens år 2010 når jeg bestemmer meg kjøpestopp enn at jeg er invitert på vi-tar-med-ting-vi-ikke-bruker-og-bytter-kveld? Har pakket ett Coop-nett med klær jeg ikke bruker + noen sko, vesker og duker. Planen er å bli kvitt mest mulig og ta med minst mulig nytt hjem. Så får vi se hva resultatet blir :)

Da sies jeg Lykke til! til meg selv ;)

4 kommentarer:

  1. Oj oj, lykke til med utfordringen. Det ga i alle fall meg en bevissthet rundt det jeg kjøper. Har blitt flink til å f.eks tenke "trenger jeg det" og "er det lurt å handle på salg fordi det er billig"

    SvarSlett
  2. Så bra forsett! Noe å tenke på for noen og en hver! Jeg prøver ,jeg også.. men det glipper litt innimellom, må jeg innrømme.
    Men hva med garn?
    Jeg trøster meg med at det går under kategorien helt nødvendig overlevelsesutstyr! For nå skal vi snart strikke i Ørska igjen, og om jeg ikke tar feil, er det kanskje en og annen lekker fristelse der? Jeg melder meg frivillig til å passe på lommeboka di ;)

    Gleder meg, jeg!

    SvarSlett
  3. Jeg er ikke så streng når det gjelder garn og stoffer, men jeg skal prøve å bruke mest mulig av det jeg har visst det er mulig. Og lageret har jo vokst litt i det siste det også :)

    SvarSlett

Hyggelig at du legger igjen en liten hilsen :)